Le prince et le musician֊Իշխանն ու երաժիշտը

https://short-edition.com/fr/oeuvre/tres-tres-court/le-prince-et-le-musicien

Թարգմանություն

Ամանակին մի երկիր, որն այժմ անհետացել է, մի իշխան ապրում էր սիրով և այս երկրում, ապրում էր նաև մի մարդ, ով ապրում էր ուրախության մեջ:
Երկուսն էլ գրեթե չէին ճանաչում միմյանց ՝ իշխանը իր սիրո մեջ և այն մարդը, ով երաժիշտ էր ՝ բոլորը երաժշտության մեջ, ուրախության և լույսի աղբյուր:
Կյանքն անցնում էր լավ և քաղցր այս երկրում, որը ղեկավարում էր սիրով խենթ մի իշխան, որը լուսավորված էր ուրախությունից հարբած երաժշտից, և օրերը հաջորդում էին միմյանց երջանկության և տոնախմբությունների մեջ: Այս երկրի մարդիկ վտարել էին ձանձրույթը, տխրությունը, վախը: Քանի դեռ սերը լույս էր տալիս իշխանի սիրտը, քանի դեռ երաժիշտը առաջարկում էր իր երաժշտությունը, արևը կփայլեր, թռչունները կերգեին և օրեցօր նման կլինեին իրար:

Բայց ավաղ, իշխանի սերը նրա կյանքը կորցնելն էր, և իշխանը կորցրեց իր պատճառաբանությունը: Հենց որ նրա սերը գետնի տակ եղավ, իշխանը վազեց փակվել ամրոցի ամենաբարձր աշտարակում և հրամայեց, որ լռությունը տիրի ամբողջ թագավորությունում: Լռություն, որովհետև նրա տառապանքները չափազանց մեծ էին ՝ չնչին աղմուկ բերելու համար: Լռություն, որպեսզի նա կարողանա վայելել իր վիշտը ՝ առանց որևէ խանգարման:
Լռություն … Բայց դա քո ձեռքերը բացելն էր դեպի դժբախտությունը: Ասելու էր նրան. Եկեք, դուք այստեղ եք տանը, բնակություն հաստատեք, հանգստացեք:
Լռություն, ոչ, դա չէր կարող լինել: Երաժիշտը շարունակում էր իր երաժշտությունը, և արևը շարունակում էր փայլել, և թռչունները շարունակում էին երգել, և դա ոչ մի բան չպետք է կարողանա կանխել:

Միայն իշխանի նեղությունը կարող է առաջացնել մի ամբողջ թագավորության, մի ամբողջ ժողովրդի տառապանք: Իշխանը հասկացավ, որ անհուն լռություն ստանալու համար, որն այնքան շատ էր ուզում, ստիպված էր լռեցնել երաժշտին, դադարեցնել նրա երաժշտությունը ՝ ուրախության և լույսի աղբյուր:
Նա կանչեց երաժշտին և ասաց նրան այս խոսքերը. 

— Լսիր ինձ երաժիշտ: Ես ուզում եմ, որ լռություն տիրի իմ թագավորության վրա: Ես ուզում եմ ոչնչացնել ձեր երաժշտությունը: Ես ուզում եմ վերջապես գալ ծանր և սառը հանգստությունը, որը սազում է իմ ցավին:
— Բայց արքայազնս, պատասխանեց երաժիշտը, եթե ինձ լռեցնես, կյանքը կխլացնես: Ես գիտեմ, որ առանց իմ երաժշտության, խավարը ներխուժելու է թագավորություն, և դու չես կարող դա ցանկանալ: 
— Այո, — պնդեց տանջված իշխանը, — դա այն է, ինչ ես ամենաշատն եմ ուզում աշխարհում: Ես չեմ կարող դիմանալ մի փոքր ուրախության, ծիծաղի, լույսի: Ես չեմ կարող ընդունել, որ ինչ-որ մեկը երջանիկ է, մինչ իմ սերը հավիտյան քնում է կոշտ, սառը երկրի տակ: Ես ուզում եմ, որ դժբախտություն տիրի իմ թագավորությանը և իմ ժողովրդին, ինչպես դա հաստատվեց իմ մեջ:
— Ես չեմ կարող դադարեցնել իմ երաժշտությունը, չեմ կարող դադարեցնել նվագելը, — ասաց երաժիշտը: Ես աշխարհում եմ, այս երկրի վրա, հենց դրա համար: Դա ապրելու իմ պատճառն է, լինելու իմ պատճառը: 
— Ուրեմն ես կսպանեմ լինելու քո պատճառը: — պատասխանեց իշխանը:

Եվ նա արեց այնպես, ինչպես ասաց: Երաժիշտը փակված էր պալատական զնդանների ամենագաղտնի գաղտնիքի մեջ և նրա բոլոր գործիքները այրվում էին անդամալույծ մարդկանց աչքի առաջ: Հետո կարող էր դժբախտություն պատահել, ինչպես նա էր ցանկանում այս անպաշտպան ժողովրդին, այս թագավորությունը ՝ առանց երաժշտության: Աղմուկը, ձայնը, փնթփնթոցը այլևս չէին խանգարում իշխանի տառապանքներին: Երբ նավը սուզվում է ջրի մեջ, երկիրը խորտակվում է: Օրը հրաժարվեց բարձրանալուց, տղամարդիկ և կանայք հրաժարվեցին կյանքից, երեխաները խաղալուց, բույսերը աճելուց: Ամբողջ սերը, իր բոլոր ձևերով, անհետացավ երկրից: Գիշերը գրավեց թագավորությունը: Painավը կարող էր խաղաղորեն տիրել:
Մենակ, իր բանտի խորքում, երաժիշտը դիմադրեց: Իր մեջ կրած ուրախությամբ ՝ նա ուժ ձգեց ՝ ձեռքերը գործելու համար: Իր խեղճ երկհարկանի փայտից, դրա վրա դրված ծղոտը, գիշեր առ գիշեր, ամիս առ ամիս, նա պատրաստեց մի գործիք, որը թույլ կտար իրեն նվագել իր երաժշտությունը ՝ ուրախության և լույսի աղբյուր:
Վերջապես եկավ բաղձալի պահը, երբ գործիքը պատրաստ էր: Դանդաղ, գրեթե երկչոտ, երաժիշտը բերեց իր շուրթերը և պատրաստեց իր շունչը, երբ մատները խոզանակում էին ծղոտի թանկարժեք լարերը: Երբ առաջին ձայնը պայթեց, երաժշտի արցունքները նույնպես հոսեցին: Այս առաջին առաջին օդային ձայնը, փափուկի պես մեղմ, թռավ բանտից, որին շուտով հաջորդեցին այլ հնչյուններ, նույնքան թեթև այս լռության թագավորության ծանր գիշերը:
Առաջինը դա լսեց այն օրը, որը դանդաղ դուրս եկավ իր թաքստոցից `ավելի լավ լսելու համար: Տեսնելով, թե ինչպես է այս օրվա վերջը հայտնվում, այս օրը, որին մարդիկ հավատում էին, որ անհետացել է ընդմիշտ, մարդիկ, կենդանիները, բույսերը, բոլորը ձգվել էին դեպի երկինք, որպեսզի իրենց մեջ ընդունեին այս երաժշտությունը բանտից:
Միայնակ իշխանը, մութը, այրին, անմխիթար իր հեռավոր աշտարակում նույնպես լսում էին մեղմ ու քնքուշ ձայները, որոնք հարվածում էին նրա սրտին: Երկար ժամանակ, այս վշտի բոլոր ամիսների համար, նա թույլ տվեց, որ երաժշտությունը մի փոքր ջերմություն սերմանի իր մեջ:
Թագավորությունը թողնելու էր երկար գիշերվա խավարը և գտնելու իր կյանքի ճանապարհը:

Գերին ազատ է արձակվել, և նա հեռացել է երկրով մեկ: Մի օր նա անցավ մի երեխայի կողքին, որը կարծես այնտեղ էր և սպասում էր իրեն:
— Սովորեցրեք ինձ նվագել երաժշտի: Վարկի՛ր ինձ քո գործիքը: Քեզ նման ես նույնպես ուզում եմ ուրախություն պարգևել, կյանքին կյանք վերադարձնել իմ ստեղծած երաժշտությամբ:
Smպտալով ՝ երաժիշտը արեց այնպես, ինչպես երեխան իրեն հարցրեց: Երբ երեխան գնաց, գործիքի և տրված գիտելիքների հետ միասին, խաղաղ երաժիշտը պառկեց խոտերի վրա և այնտեղ ընդմիշտ քնեց:

Թողնել մեկնաբանություն